Sortir de ruta per gaudir, fer salut, conèixer millor el món que ens envolta i aprendre de tot el que veiem!


"L'aprenentatge està en l'experiència, tota la resta és informació" Albert Einstein

Sempre he cregut en i he defensat l'aprenentatge empíric i vivencial pel que fa a l'adquisició de coneixements, valors i actituds humanes positives, sobretot! perquè és fent -en el sentit més ampli de la paraula- que aprenem a fer, tot aprenent a valorar, a nivell personal, l'esforç que suposa aprendre a fer i fer, el gaudi de fer i adquirir nous coneixements a partir de les vivències pròpies, tot enriquint-nos personalment i el profit que en traiem, a molts nivells, de tot el que observem, descobrim, realitzem interioritzem,... quan fem. A més, afavoreix l'empatia doncs és a partir del propi esforç que aprenem també a valorar l'esforç d'altri...
En aquests moments i, després d'uns quants anys experimentant com a mare i també com a mestra l'unschooling que ens va permetre entrar, en conseqüència, en una altra dinàmica de vida més intensa, positiva i activa però alhora més calmada (sense presses, pressions ni estrès), més familiar, autosuficient i respectuosa amb la vida i la nostra salut, puc afirmar que és la millor cosa que he pogut fer per a què els meus fills creixin, aprenguin i es desenvolupin lliurement i sana, tot aprenent a partir de les pròpies experiències de vida, amb gaudi i sentint-se respectats, estimats i atesos pel que fa als propis ritmes i interessos d'aprenentatge, mentre també, i sobretot, aprenen a estimar-se a sí mateixos i als/a les altres i a apreciar i valorar la vida del nostre entorn, natural i social, a partir de les seves pròpies vivències, reals i directes.
Aprendre jugant, descobrint, participant i experimentant permet que els conceptes, els fets i els procediments s'entenguin i s'assimilin amb més facilitat, tot entenent-ne la seva utilitat en la vida diària. Cada situació és una situació d'ensenyament/aprenentatge, on el joc lliure i autònom motivat, pels seus propis interessos naturals per descobrir, conèixer i crear, pren rellevància i va marcant, en certa manera, la pauta educativa.
Per altra banda, cada estació de l'any ens procura uns coneixements i aprenentatges específics i propis de l'època en funció del clima, de les festes i tradicions culturals, dels aliments de temporada (elaboració de receptes, cura i manteniment de l'hort, necessitats nutritives), dels canvis estacionals que es produeixen en la natura, de les activitats humanes, dels fets i fenomens que succeeixen i la curiositat per saber que desperten, de les relacions que s'estableixen entre els éssers vius i el medi,...
Així doncs, les sortides (siguin d'un dia si es va a prop o en ruta si es va més lluny) tenen un paper molt important pel que fa al coneixement d'aquest medi, natural i social que ens envolta i sustenta, perquè l'observació de la realitat "in situ" afavoreix l'interès per saber i aprendre, tot potenciant el plantejament d'interrogants per part de la mainada fent que cada dia, durant la ruta, sigui una sessió de plaent treball educatiu, intens, emocionant, lliure i molt afectiu i efectiu pel que fa a l'adquisició i integració dels nous coneixements que es van adquirint a partir del que els sorprèn i interessa conèixer, entendre i saber.


Les èpoques primaverals i estiuenques són ideals per treballar molts continguts d'aquestes àrees d'una manera plaent i divertida perquè ens conviden a passejar per l'escola de la vida on la natura, que és mostra ufanosa, n'és la principal mestra però la tardor i l'hivern, malgrat els dies s'escurcin i faci fred, ens permeten observar l'entorn des d'una altra òptica més calmada però també molt interessant.
Aquesta tardor vam fer ruta pel litoral mediterrani, aturant-nos en el delta de l'Ebre, per caminar-lo, gaudir-lo i observar-lo bé, i en el parc natural de la Serra d'Irta (Penyíscola) amb la mateixa intenció doncs molts són els continguts de coneixement del medi(1) que vam poder treballar i, gairebé, sense ni adonar-nos, com aquell qui diu, perquè tot va anar sortint sobre la marxa en funció del què vèiem, de les persones amb les que parlàvem, d'on estàvem, del què fèiem,... a més, el fet d'aprendre continguts, que són curriculars i que els són positius i necessaris pel seu correcte desenvolupament integral, en situació de "vacances" és molt més relaxant, encisador i, sobretot, enriquidor per la qual cosa, els continguts s'assimilen millor perquè s'entenen més i tenen més sentit que apresos en una aula i amb la finalitat d'aprovar un examen.
Quan vam tornar ja era Nadal, com aquell qui diu perquè vam baixar fins a Andalusia, fent estada a casa del pare i, abans de Reis ja vam tornar a preparar la furgoneta per agafar "carretera i manta" i tornar-nos a perdre, aquest cop per a l'interior de la península però també direcció Andalusia una altra vegada, per tal d'observar els canvis del relleu respecte al litoral mediterrani que havíem vist durant la tardor.
Aquest darrer viatge, entre moltes d'altres coses que m'allargaria massa si les hagués d'explicar totes, els ha servit als meus fills unschoolers per entendre que l'hivern no és igual arreu, és a dir, van adonar-se que al sud el fred és més sec i menys fred, durant el dia, que a casa nostra però que en pondre's el sol la temperatura baixa de cop i el fred és molt més intens i gelat que aquí que és més suau però humit. També els ha servit per poder entendre millor la relació que hi ha entre el clima i la flora i fauna de cada zona i segons les zones.
Vam estar uns dies a La Coronada (Córdova), al bell mig del camp, en una bonica caseta sense llum ni aigua corrent però amb un pou d'aigua boníssima on van poder gaudir i experimentar el que és viure atenent només a les necessitats bàsiques i vitals, tot dedicant molt de temps a la descoberta de l'entorn natural que ens envoltava i a les noves experiències, coneixements i sensacions que ens aportava el seu gaudi i, encara més, amb el pare i la mare junts. El fet d'encendre un foc a fora per poder contemplar els cels, immensament estrellats, després dels meravellosos espectacles de les postes de sol en un espai on la contaminació lumínica i la contaminació atmosfèrica no té res a veure amb la contaminació del Vallès Occidental, que és on vivim nosaltres, ens va permetre treballar continguts d'astronomia i continguts sobre la cura, protecció i preservació del medi perquè van poder comparar i constatar quanta contaminació que hi ha en les àrees més urbanes i industrialitzades com la nostra, respecte a les àrees més rurals i despoblades. El contacte directe amb animals diferents als que estan habituats com ara les cabres i els porcs ibèrics, per exemple, tot observant els seus comportaments i aprenent a atendre'ls en funció de les pròpies necessitats, atenent a l'experiència i les explicacions del papa. L'observació d'aus pròpies de la zona com les cigonyes, els voltors i, fins i tot, una àguila! Respirar l'aire pur i escoltar el silenci ple de música del cant dels ocells, el brogit del vent i la dansa de les fulles i l'alta herba! Grimpar per la palla! Perdre'ns pels caminets i sorprendre'ns en veure una llebre saltar o un ratolí de camp que, immòbil s'atura, en veure's desprotegit perquè hem apartat, sense saber-ho, el tronc que era el seu cau! Experiències totes elles i aprenentatges que no tenen preu perquè van molt més enllà del que es pot aprendre tancat en un edifici ple d'aules, mestres i molts nens i nenes separats per cursos i edats. Moltes i diàries eren i són les situacions que es donen, quan vivim amb intensitat, gust, il·lusió i alegria i totes elles són situacions educatives d'ensenyament/aprenentatge si se'n sap treure bon profit.


Després de gaudir unes setmanes de la tranquil·litat i la pau del camp amb el pare, vam anar cap a Màlaga on vam experimentar el que és viure en un barri d'una ciutat, doncs nosaltres vivim en una urbanització fora vila i no és el mateix que viure en una ciutat o en el camp. Els aprenentatges a Màlaga i les activitats que vam fer van ser, òbviament, totalment diferents al que havíem fet a La Coronada però per això i, atenent al contrast, va ser molt més interessant.
Val a dir que tant a La Coronada com a Màlaga hi tenim persones estimades que ens van allotjar i acompanyar durant la nostra estada fent-la molt més entranyable i màgica! I vet-aquí que, en un pim pam, hem arribat a la primavera havent viscut una tardor i un hivern molt intensos però que ens han passat volant, que diuen!


Viatjar et permet socialitzar-te amb el món, enriquint-te de la diversitat social i cultural, i et permet viure noves situacions, moltes d'elles intenses i emocionants, que omplen cor i ànima de records, bons i agradables, carregats de vivències i aprenentatges que, difícilment, s'obliden i no calen ser qualificats amb una nota. A més, en ruta, treballem també molts aspectes de l'àrea de matemàtiques i de l'àrea de llengües a nivell funcional, sobretot! I a la tornada, en el caliu de la llar, aprofitem el que hem après durant el viatge per a fer treballs d'ampliació i recerca donat que les noves experiències viscudes els motiva molt més a profunditzar sobre el que hem conegut i descobert durant la ruta. És un treball més acadèmic si cal, però molt enriquidor i també plaent perquè ens permet recordar, sentir, reviure, riure, conversar i treballar amb calma, a gust i sense presses, tensions ni pressions de cap mena.
(1) Continguts de coneixement del medi social i natural que es treballen en ruta!
L'estudi del relleu; les relacions entre els sistemes humans i els sistemes naturals i com aquestes afecten en la transformació dels paisatges; l'estudi de la flora i la fauna en les diferents zones (muntanya, plana, litoral); la diversitat dels entorns físics i les formacions geològiques; els cicles vitals dels éssers vius; la comunicació amb el medi a partir dels sentits, la percepció i les sensacions; l'orientació en l'espai segons la posició del sol i els punts cardinals; el plantejament de preguntes i suposicions sobre fenomens naturals, geogràfics i històrics a partir de l'observació directa; la distinció entre paisatges naturals i paisatges humanitzats; la responsabilitat i cura vers la preservació i protecció del medi; l'expressió dialogada d'idees, observacions, experiències, sensacions i qüestions a partir dels diferents estímuls rebuts;... entre d'altres! ;)

De ruta cap el sud!

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Un remei natural i meravellós per guarir els refredats, la tos i el mal de coll: El xarop de ceba

Els fruiters de casa: La noguera

Joc de pistes: un recurs didàctic i interdisciplinari!