EF: Adoptar postures!


Com ja apuntava en l'entrada Jocs d'EF no competitius (1), l'educació física ha de contemplar una sèrie d'objectius motors, cognitius i de relació i actituds que afavoreixin el desenvolupament integral dels infants. Fent activitats i jocs posturals, es treballen bona part d'aquests objectius tot descobrint, vivenciant i apreciant les pròpies possibilitats de moviment, alhora que coneixen més el seu cos i les relacions entre les seves parts, tot  desenvolupant més les seves capacitats (d'equilibri, resistència, flexibilitat i agilitat, sobretot) però percebent-ne, també, les seves limitacions. 
A part però d'aquest objectius més generals, també se'n treballen d'altres més específics:
  • Utilitzar els sentits en el coneixement del nostre cos i en la organització dels moviments
  • Moure les diferents parts del cos i explorar-ne les seves possibilitats
  • Contrastar i realitzar postures corporals en posició vertical i en posició horitzontal
  • Comparar les diferents reaccions del cos atenent a l'equilibri o el desequilibri corporal, segons les postures que s'adopten
  • Treballar la lateralitat: Diferenciació de la dreta/esquerra en un mateix i en els altres
  • Controlar l'estirament, la contracció i la relaxació muscular, sense forçar cap postura
  • Descobrir més possibilitats del nostre cos i conèixer-nos més
  • Observar i atendre a les relacions entre les diferents parts del cos
  • Prendre cura i respecte vers el propi cos i el dels altres
  • Utilitzar elements auxiliars per a potenciar les possibilitats expressives del cos
La mainada, si se la deixa expressar-se en llibertat, adopta moltíssimes postures naturals i pròpies de la gran flexibilitat i agilitat que tenim en néixer. Si reprimim o corregim aquesta naturalitat, frenem i alterem el correcte funcionament del cos perquè sotmetem els infants a haver d'exercir un autocontrol antinatural dels seus propis impulsos i necessitats innates i vitals, tot impedint, entre altres, el correcte desenvolupament de la seva musculatura perquè perden agilitat, flexibilitat, força, resistència, equilibri  i augmenten la tensió muscular que els provoca rigidesa, malestar i, fins i tot, pànic i por en determinades situacions perquè el cos no els respon com els hauria de respondre car ha perdut i va perdent capacitats elàstiques, àgils i, també, psicològiques que necessitem per moure'ns en l'espai i explorar, conèixer i  "caminar" pel món (pobles, ciutats, camps, muntanyes, platges, rius, mars, ...) amb fermesa i seguretat. 
Fer activitats i jocs per a adoptar postures, els ajuda a mantenir la flexibilitat tot afavorint el desenvolupament de les altres capacitats corporals que tenim per bellugar i dominar el nostre cos. També els ajuda a desinhibir-se i entendre la importància que té aprendre a saber "escoltar" el nostre cos per tal d'augmentar la confiança en nosaltres mateixos i adquirir major seguretat i concentració en el domini de les postures corporals, en posició estàtica i/o en moviment. 

Alguns exercicis i jocs dels molts que es poden fer sense elements auxiliars són per exemple,
  • Asseure'ns a terra tot sentint i localitzant les parts del cos sobre les que ens recolzem, distingint-ne les més dures i necessàries per aguantar tot el cos quan alcem les extremitats
  • Desplaçar-nos asseguts al terra
  • Drets i en posició estàtica anem bellugant, una a una, les  diferents parts del cos (cap, ma, braç, cama, peu (drets i esquerres), treballant així també la lateralitat i l'equilibri corporal)
  • Adoptar la postura més adequada, en posició vertical i/o horitzontal, per a representar objectes, tot respectant l'expressió lliure de cadascú (som una cadira, taula, pilota, paper, paper arrugat, cullera, forquilla, paraigües obert, paraigües tancat,...)
  • Fer balança amb l'esquena corba, abraçant les cames amb els braços
  • Fer balança al revés, agafant els peus amb les mans
  • Imitar animals (som un gos dormint, en alerta, assegut, dempeus, som un gat enfadat, tranquil, som un goril·la assegut, som un goril·la enfadat, som una serp dormint, som una serp desplaçant-se, som un ocell flamenc,...)
  • Jugar a pica-paret
Utilitzant elements auxiliars podem jugar a:
  • Les estàtues també ballen: es tracta de posar música i ballar tot quedant-nos totalment quiets quan aquesta s'atura (es va aturant la música uns 10 segons cada 30 segons que sona -els temps són aproximats i es poden anar canviant en funció de la marxa)
  • Llançar-nos globus d'aigua; aprofitant el bon temps, aquesta és una activitat molt divertida que els agrada molt i que els permet adoptar postures, lliures i naturals, en posició estàtica i en moviment
  • Jugar al Twister o jocs similars. El nostre amic Juan Carlos li va regalar un a l'Henoch pel seu aniversari i s'ho passen d'allò més bé jugant, fins i tot els grans que motiven i juguen molt amb els petits, tot adquirint coneixements didàctics i pedagògics i aprenent a ser responsables, atents i afectuosos amb la mainada!
 
 
 
 
 




Comentaris

Reygen ha dit…
Que envidia!!! Yo también quiero jugar al twister, nunca he jugado, y se ve divertido.
Unknown ha dit…
Muy divertido!!!! Se lo regaló Juan Carlos para su cumpleaños y les encanta jugar!
Por cierto, Roque, muchas gracias por tus regalos para Henoch i Pau! Les gustaron mucho los juegos, sobretodo el invizimals que les pareció muy curioso! Quieren llamarte desde hace días pero se les va el día volando, con la calor tenemos más actividad fuera que dentro! Un beso grande, guapísimo!
Me ha encantado encontrar tu comentario! ;)
Inma ha dit…
Lidia, me ha encantado la entrada y el montón de propuestas que haces! Ayssss, y el enredos, que así se llamaba en mi época... ¡qué buenos recuerdos me han venido al verlo! Un besico.
Unknown ha dit…
Gracias Inma! Todo un honor para mi que te haya gustado pues sobre EF tu eres la experta!!!! ;)
El Twister o el Enredos, son juegos fáciles de confeccionar pues tanto la "manta" como la ruleta son muy fáciles de hacer, verdad?
Un beso grande, guapísima!

Entrades populars d'aquest blog

Un remei natural i meravellós per guarir els refredats, la tos i el mal de coll: El xarop de ceba

Els fruiters de casa: La noguera

Joc de pistes: un recurs didàctic i interdisciplinari!