dissabte, 5 de novembre de 2011

EF: Exercici muscular i estiraments!

A casa, ens agrada molt fer esport i exercici físic perquè ens procura salut, benestar, coneixements, alegria i bon humor perquè ens diverteix ja que, en realitat, juguem, tot evitant que ens avorrim!!!!
Avui, com d’altres vegades, hem fet sessió de gimnàstica per treballar els músculs i les articulacions i per treballar també el cos humà, tot assimilant i entenent els conceptes (bíceps, tríceps, abdominals, glutis, ...) i els coneixements de les seves funcions i utilitat des de la pràctica i l’autoconeixement propi i personal. El Daniel i el Saül, que ja en són dos “experts”, han conduït sols la sessió d’avui amb els seus germans petits i s’ho han passat d’allò més bé!
La sessió ha consistit en fer uns quants estiraments per fer un precalentament i preparar els músculs abans de l’activitat més “forta” que, avui, era fer una sèrie d’exercicis musculars utilitzant la barra fixa, per treballar braços, abdominals i la força i resistència muscular, principalment i una sèrie d’exercicis utilitzant el matalàs, per treballar la flexibilitat i l’agilitat muscular en general. Finalment, i per acabar la sessió abans de pujar a dinar, han fet una relaxació atenent a la respiracó abdominal.











Estiraments
Fer estiraments és molt beneficiós pel cos i la salut perquè manté la flexibilitat corporal i prepara els músculs per a l’activitat i el moviment posterior, ja que ajuden a distendir i relaxar la musculatura, tot prevenint lesions que s’eviten quan fem les coses amb coneixement i seny.
Fer estiraments, cada dia al matí, abans de començar l’activitat diària i, sempre, abans de fer una activitat gimnàstica o espotiva és molt important perquè, a part del que ja he comentat, també afavoreix la coordinació de moviments permetent que siguin més lliures i espontanis; facilita la circulació sanguinia; augmenta la flexibilitat i la resistència muscular perquè prepara els músculs per a suportar la tensió durant l’activitat i, en conseqüència, en facilita el seu correcte desenvolupament;  permet prendre consciència d’un mateix/a perquè requereix concentració i centrament en la part del cos, que estem treballant amb cada estirament, i perquè ens ajuda a coneixer-nos més a través de les sensacions que experimentem i de l’autodomini corporal que anem adquirint, el qual ens ajuda a alliberar el cos del control de la ment, tot evitant la rigidesa corporal i postural perquè ens belluguem amb més llibertat i espontaneïtat.

 
 
 
 

Exercici muscular
Exercitar la musculatura del cos és molt important i necessari per diferents raons i motius doncs enforteix els músculs; reforça i dóna més flexibilitat i mobilitat a les articulacions; enforteix els tendons; millora la respiració i la circulació perquè facilita el transport de l’oxígen pel cos i l’arribada de la sang al múscul cardíac; augmenta la fortalesa física, tot augmentant la capacitat per a realitzar esforços físics però reduint la sensació d’esgotament; millora les funcions fisiològiques perquè ajuda a cremar calories i reduir greixos, tot augmentant però, el nivell de lipoproteïnes i les defenses; millora la postura corporal i redueix els dolors musculars; serveix per alliberar tensions, sobretot psicològiques, canalitzant l’energia combativa (agressivitat)
Per nosaltres, fer exercicis de gimnàsia per a treballar la musculatura, és molt divertit i agraït perquè ens ho passem molt bé, tots plegats, alhora que aprenem les parts del nostre cos i el seu funcionament, tot coneixent-nos més al percebre les sensacions musculars, internes i externes, que ens aporten les diferents activitats físiques que fem i que ens ajuden a millorar la fortalesa i la salut psíquica, emocional i física.


 
 
 
 
 
 


Relaxació
La relaxació és una pràctica milenària i sense fronteres que consisteix en distendir la tensió neuromuscular, tot anant afluixant les diferents parts del cos fins que aquest quedi, internament i externa, relaxat.
Quan es fa una relaxació amb els infants, és convenient anar-los pautant, amb veu molt dolça i tranquil·la i amb música suau de fons, tot indicant-los les diferents parts del cos que han d’anar relaxant perquè en prenguin consciència i es centrin en elles, tot sentint gust, calma i estima vers ells mateixos/as i la vida perquè ens procura pau i plaure.
Fer relaxacions, sobretot abans d’anar a dormir, és molt necessari i correcte perquè ens ajuda a eliminar tensions psíquiques, emocionals i físiques; ajuda a prevenir malestars (irritabilitat, nervis, insomni, desgana, gula, ansietat, tensions, depressions, esgotament,...); ens ajuda i ensenya a estar tranquils i en pau amb nosaltres mateixos/as, tot gaudint la calma i la tranquil·litat; ens ajuda a canalitzar les emocions i les energies, tot aportant-nos equilibri interior; potencia l’autocontrol i l’autoconeixement, tot ajudant-nos a positivitzar i superar els disgustos, les pors i les emocions negatives, en general; evita l’agressivitat.   


(Sento que les fotografies hagin sortit tan malament però són les úniques que he pogut aprofitar ja que per mor del moviment corporal i del dia plujós i enfosquit que ha fet, han sortit totes borroses)

dijous, 3 de novembre de 2011

En_Línia. Llegir i escriure a la xarxa, de Daniel Cassany. Graó Ed

En_Línia. Llegir i escriure a la xarxa de Daniel Cassany, és un altre llibre, interessant i útil, sobretot per als que utilitzem la xarxa com a mitjà de comunicació però, també, com a eina i recurs d'ensenyament/aprenentatge amb els infants. Recomanat i editat per Graó Ed 


Bona lectura!

Mikado XL!

Ahir per la tarda, me'n vaig recordar d'uns pals per a fer brochettes que tenia en un calaix desats per a fer un Mikado gegant quan tingués temps!
Els vaig proposar de fer-lo però al explicar-los-ho, els van entrar més ganes de jugar-hi que no pas de fer-ne un, per la qual cosa, ells es van van posar a jugar mentre jo preparava els pals de les brochettes, per a convertir-los en un nou joc de Mikado diferent, en grandària, del que ja tenim.
 

 
 
Els colors s'utilitzen per a crear codis per tal de donar diferents valors als pals, ara bé, no hi ha un acord unànime ni pel que fa als colors ni als valors, és a dir, hi ha Mikados que només usen dos colors per establir els codis de valors i n'hi ha d'altres que en combinen tres o quatre per establir-los. Jo vaig utilitzar tres colors per, posteriorment, decidir els codis i els valors amb l'Henoch i el Pau i poder, així, treballar aquest aspecte de les matemàtiques amb ells de manera més acurada i profunda.
Des que eren petits juguen al Mikado, al principi però, sense donar valors diferents als pals, doncs només m'interessava el treball de coordinació, atenció i psicomotricitat fina, sobretot, però a mesura que han anat creixent i aprenent més continguts i conceptes de matemàtiques, els he anat complicant el joc establint, progressivament, diferents valors als pals en funció dels seus colors i en funció també dels seus progressos en els aprenentatges de matemàtiques doncs és un joc que ens permet aquesta flexibilitat, per tal de treballar  el càlcul mental, tot adaptant-lo als seus ritmes d'aprenentatges.
Ara però, seran ells els que decidiran els codis i els diferents valors en funció dels mateixos, en aquest nou Mikado XL que, ara, tenim. Un nou Mikado que per ser més gran, ens farà desenvolupar habilitats i estratègies diferents de joc perquè, al pesar més i ser més llargs, costen més d'agafar sense moure'n cap altre!
Més endavant i quan trobem un material adequat, farem un Mikado XXXL!!!!
El Mikado és un joc d'origen xinès que ens permet treballar diferents habilitats i estratègies motrius i mentals. Es tracta de tirar tots els pals al terra o damunt d'una taula per tal d'anar-los agafant d'un en un però sense bellugar-ne cap dels altres quan l'agafem. És un joc, per tant, que desenvolupa les capacitats d'autocontrol, de concentració, d'observació, de paciència, de control del pols, de fermesa, d'orientació en l'espai i que potencia el raonament lògic i les destreses de psicomotricitat fina. Si, a més, donem diferents valors als pals també treballem la numeració, el càlcul mental i la percepció lògica matemàtica.
Poden jugar dos o més jugadors/es però cal establir els valors abans de començar la partida. Cal també i és molt important ensenyar-los a ser legals i solidaris doncs es tracta d'anar-se superant un/a mateix/a, tot valorant, també, els progressos dels altres perquè entenem que tots/es n'aprenem de la pràctica i ens agrada que els demés també se superin cada dia. D'aquesta manera tots/es sentim satisfacció pels progressos propis i pels d'altri.
Finalment dir, que el Mikado és un joc tranquil que requereix atenció i silenci, tant per la persona que fa la jugada, que ha d'estar molt concentrada en el que està fent, com pel que fa a la resta de jugador/es, que han d'estar a l'aguait per diferents motius: per poder veure si hi ha algun moviment; per aprendre'n dels/de les altres, tot observant les seves habilitats i estratègies de joc i per deixar concentrar al/a la que fa la jugada, per tal que pugui agafar el pal, atenent a la seva lògica, habilitat i destresa, per poder-se'l endur.

Vols fer una partida?
Ja veuràs com t'agradarà! 

dimarts, 1 de novembre de 2011

Halloween: Com el treballem a casa?

A casa, per aquestes dates, treballem la tardor i les tradicions i festes que se celebren en aquesta estació de l'any com la Castanyada. Les castanyes, els panellets, les cançons i els contes "misteriosos" no ens han mancat aquests dies que l'hem celebrat com a festivitat de recolliment familiar, atenent al què i al per què  d'aquesta tradició en les terres catalanes i entenent que ens anuncia l'arribada dels freds gelats de l'hivern.
Actualment però, a diferència d'anys enrere, "Halloween" és una paraula que no es fa gens estranya  en els nostres pobles i ciutats durant aquestes dates coincidents amb la Castanyada. Veiem i trobem el "Halloween" per tot: en la TV, en els centres comercials i petits comerços, en les escoles, en els blogs,... i els nens, des de la seva necessitat innata per conèixer i saber, de tot el que veuen, senten i els envolta, pregunten i demanen.
Atenent doncs a les seves qüestions, ha anat sorgint una UD (unitat didàctica), que he preparat, per a treballar amb ells el "Halloween", lligant-lo al treball de llengua anglesa donat que és una tradició que prové de les cultures anglòfiles i, a casa, també treballem, des de CMS, les diferents cultures que hi ha en el món.
Amb "l'excusa" del Halloween doncs, hem aprofitat per apropar-nos i conèixer, una mica més, les cultures de parla anglesa i també per a aprendre més vocabulari i més cançons en anglès. 
Hem visualitzat una pel·lícula de Halloween per saber com celebren aquesta nit els nens i nenes anglesos i perquè els feia ganes de veure una pel·lícula de por donat que el Halloween s'associa amb esquelets, monstres, fantasmes,...,amb els temors.
Treballar la por amb els nens/es i ensenyar-los a no tenir por és molt important per això va bé visualitzar aquests tipus de pel·lícules animades amb ells/elles quan ho demanen, tot comentant-les, rient (perquè de la por ens n'hem de riure) i entenent que són dibuixos per tal d'evitar que els pugui afectar el que veuen, tot respectant, sobretot, la seva voluntat sobre el què i el què no volen veure, si es dóna el cas. També els hem de fer entendre que la por ens l'imaginem pel que veiem però que no existeix perquè allò, que estant veient en la pantalla, no està passant ni passa en la nostra vida real.   
Hem preparat una carbassa de Halloween! (Clicant sobre la imatge, veureu l'slide sencer)
Hem ampliat el vocabulari d'anglès i hem repassat el que ja coneixem, tot cantant les cançons que tenim en els blocs de l'Henoch i el Pau i fent activitats, pròpiament, d'anglès.
Pumpkin



Scarecrow
Hem fet un Listen & Point per repassar les parts del cos i els colors, utilitzant aquesta imatge
 Hem treballat petites frases jugant a Guess the scarecrow!
 I també hem fet activitats escrites un Read & Colour i un Look & Label

He ampliat el nom de l'Henoch perquè l'ha volgut fer de figures humanes, per iniciativa pròpia, donat que hem repassat les parts del cos humà. M'encanten aquestes idees espontànies, que tenen els infants, tan creatives i originals!!!!

Ghost
Hem treballat Questions & Answers amb aquesta làmina perquè hi ha molts ghosts de tots colors i ens ha anat molt bé per poder fer moltes preguntes perquè ja coneixen els colors. Primer jo els he fet les preguntes: Where's the purple, the red, the green,.., ghost? I després se les han fet entre ells. Pel que fa a les respostes, jo els he ajudat per tal d'anar-los introduint les prepositions: on, under, in front of & behind i el vocabulari referent a la home sweet home.
Skeleton
Listen to the story! Els he explicat en anglès, una breu història de sis frases atenent a les següents vinyetes 
Hem utilitzat els llibres de text Boomerang de Richmond i Wonderland de Heinemann.
Després ens ho hem passat molt bé fent de monstres, tot posant cares lletges i fent-nos fotografies per veure'ns i riure després!!!!
El Pau, tot emocionat amb tanta activitat, ha volgut fer un experiment amb les fotografies perquè les ha volgut fer, tot bellugant la càmera a propòsit, ràpid i lent, per veure que podria sortir en les imatges, ... potser GHOSTS!!!! 
Ens hem quedat, tots, molt sorpresos de les formes i colors que li han sortit en les imatges que ha captat en moviment, doncs no ens ho esperàvem gens! En aquest slide les teniu per si les voleu veure!
Per sopar hem fet una exquisida crema de carbassa, aprofitant que havíem buidat la Pumpkin!!!!

Tot el treball que hem fet, fins ara, respon a l'apartat 2 Catalanitat: llengua, art i cultura del nostre Projecte Educatiu, atenent als principis educatius plantejats i als objectius que se'n deriven dels mateixos:

Principis educatius
2. CATALANITAT: LLENGUA, ART i CULTURA
¥      La base educativa és catalana, és a dir, segueix els models propis de la nostra cultura i de les nostres arrels populars a diferents nivells (lingüístic, literari, artístic, culinari, festes i tradicions, hàbits i costums,...) tenint en compte però, la diversitat cultural forània que ens envolta i la riquesa personal que suposa l'acceptació, la tolerància, el respecte i la integració d'aquesta diversitat i pluralitat.
¥      Transmissió d'un sentiment de respecte i estima vers Catalunya, prenent-la com a marc de referència al conèixer altres cultures i en relacionar-nos amb el món que ens envolta.
¥   Transmissió d'un sentiment de respecte, interès/aprenentatge i estima vers els altres pobles i cultures diferents a la cultura catalana, pròpiament dita.
¥  Transmissió d'un sentiment de respecte, valoració, aprenentatge i estima vers les diferents manifestacions artístiques i culturals, actuals i històriques, tot potenciant el desenvolupament de les capacitats creatives pròpies a partir dels diferents estímuls rebuts i del esperit crític, constructiu i positiu.
¥    Establiment de las relacions d'ensenyament/aprenentatge dins de la nostra realitat, principalment, però també dins de la realitat d'altres comunitats i països del món, prenent plena consciència de que tots i totes formem part integral del Planeta formant, al mateix temps, el món plural i divers que trepitgem i ens envolta. 
¥  La llengua vehicular d'ensenyament/aprenentatge és el català, atenent que vivim a Catalunya i a que és la nostra llengua mare, ara bé, ens afavorim de la situació de bilingüisme, tot integrant el castellà i la cultura que ens aporta fent-ne un ús no discriminatori respecte al català.
¥      Coneixement i aprenentatge d'altres llengües estrangeres, atenent a la importància de l'adquisició d'un mínim domini per a poder bellugar-se, independents i lliures per on ells vulguin, en el futur.
Objectius
2. CATALANITAT: LLENGUA, ART I CULTURA
b  Conèixer, valorar i apreciar la nostra llengua i cultura, la nostra història, el nostre entorn social i natural que ens envolta, les manifestacions artístiques i també les festes i hàbits i costums tradicionals, entenent el seu per què i el per què del seu origen.
b  Conèixer, valorar i apreciar les demés llengües i cultures partint del coneixement, la valoració i estima del nostre entorn immediat i de Catalunya com a referent del mateix.
b  Usar el català com a llengua vehicular d'ensenyament/aprenentatge i de comunicació, tot respectant sempre la comunicació en castellà, si aquesta es dóna, per a afavorir les situacions de bilingüisme i enriquir-nos-en.
b  Fomentar la participació en actividades culturals d'àmbit social /teatre, circ, exposicions, concerts,...) que potenciïn la llengua i la cultura pròpies.
b  Respectar la diversitat lingüística i cultural forània, entenent i interioritzant que el respecte i la integració d'altres manifestacions culturals ens enriqueix com a persones i que el rebuig vers les altres cultures i formes de vida, ens empobreix.
b  Desenvolupar les capacitats creatives pròpies, tot potenciant l'espontaneïtat i el lliure pensament.  
b  Motivar l'aprenentatge d'altres llengües estrangeres a partir d'estímuls vivencials i positius (viatges,  comunicació social, amistats, música, cinematografia, lectures, internet,...) 

diumenge, 30 d’octubre de 2011

Un altre llibre interessant de Graó Ed!

Jo no el tinc però m'he llegit la ressenya i m'ha fet moltes ganes de llegir-lo! A l'època de l'hivern, les activitats són més tranquil·les i casolanes que a l'estiu perquè el fred ens fa recollir-nos, sobretot havent dinat, al costat de la llar de foc i tenir llibres, que no he llegit encara, ho agraeixo!
Llegir, jugar a jocs de taula, dibuixar, escriure, fer manualitats, fer ganxet i mitjà, elaborar i inventar receptes de cuina, entre tots, per gaudir-les després fent petar la xerrada, prendre un bon bany i després un brou ben calent en tornar de la muntanya quan hi anem per a jugar amb la neu,... 
Ja s'apropa l'hivern, i tot i que jo sóc ànima d'estiu i primavera, la tardor i l'hivern també em meravellen!!!!


Penso que Les arracades de la mestra de Graó Ed serà una bona lectura per aquest hivern, al costat del foquet!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...