Primavera en flor! (2)

Avui hem llegit dos poemes sobre les flors.
Un d’en Josep Carner i l’altre de l’Apel·les Mestres, els dos són poetes catalans.
Primer hem llegit el d’en Josep Carner,

Colliu la rosa de dia
i de nit el gessamí;
el gessamí en una tanca
la rosa al mig del jardí.

i l’hem comentat fent preguntes sobre el poema com ara:
Per què diu colliu la rosa de dia i el gessamí de nit?
Per què el gessamí s’ha de collir de la tanca i la rosa al mig del jardí?

Hem sortit al pati i hem vist que en Josep Carner té raó!









Després hem llegit la poesia de l’Apel·les Mestres i hem vist que era molt diferent,

El cel és un camp
ple de meravelles,
l’ha llaurat el sol,
la lluna és qui el sembra.
La llavor que hi cau
tot sovint arrela,
arrela i floreix,
cada flor, una estrella.

També hem fet preguntes per comentar-la:
Quines meravelles hi ha en un camp? I en el cel?
De quin camp parla el poeta?
Per què deu comparar el cel amb un camp?
Amb què més podríem comparar el cel?
Qui llaura i sembra els camps de blat?
Per què en el poema el llaura el sol i el sembra la lluna?
A què compara, l’Apel·les Mestres, les estrelles?
S’assemblen les estrelles a les flors?
Quines diferències hi ha entre les estrelles i les flors?

Quan hem acabat de parlar dels poemes, hem fet moltes comparacions i, després, hem inventat endevinalles:

Quina fruita és groga i té forma de lluna?
És com un botó a dalt del cel que ens escalfa i il·lumina, què és?
Unes estrelles amb capa que sembla que cauen del cel i desapareixen en un tres i no res!

Aquest dibuix del conte “Pog i el terrible Gorc” ens ha agradat molt per il·lustrar el poema de l’Apel·les Mestres.


Hi ha poetes que canten les seves poesies convertint-les en cançons. Sobre la primavera n'hi ha una de la Troba Kung-Fú que ens agrada molt i, a més, és molt adient per aquesta entrada sobre poesies que fan referència a les flors i la primavera. No trobeu que l'arrodoneix?


OBJECTIUS:
  • Comprendre el que els autors ens volen comunicar amb llurs poesies
  • Distingir el llenguatge poètic del llenguatge d’ús quotidià
  • Aprendre a utilitzar recursos poètics: comparació
  • Valorar la creació literària
  • Valorar la creació literària en una cançó
  • Valorar la creació musical
CONTINGUTS:
  • Comprensió lectora
  • Comprensió ral
  • Expressió oral
  • Utilització dels recursos poètics: comparació
  • Sensibilització per la literatura
  • Sensibilització per la música

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Un remei natural i meravellós per guarir els refredats, la tos i el mal de coll: El xarop de ceba

Els fruiters de casa: La noguera

Joc de pistes: un recurs didàctic i interdisciplinari!